poniedziałek, 18 marca 2013

renowacja ogrodu

   Jednym z większych wyzwań była renowacja ogrodu przydomowego. Właścicielka kupiła dom i przejęła ogród po poprzednich właścicielach. Ogród w stylu wszystko rośnie tam gdzie chce. Niestety nie dysponuję zdjęciami ogrodu z przed naszej ingerencji. Założenia były takie aby od frontu domu zrobić ogród ozdobny a tył domu miał otaczać ogród w stylu wiejskim z drewnianą stodołą w tle. Być może uda mi się zdobyć zdjęcia tejże stodoły bo aktualnie nimi nie dysponuję. Największym jednak wyzwaniem okazało się zagospodarowanie roślin istniejących, ponieważ klientka zażyczyła sobie aby praktycznie wszystkie rośliny pozostały. Trzeba było tylko wyszukać im odpowiednie miejsce i przesadzić. Obraliśmy koncepcję zakładającą, iż wokół całego domu środkiem pójdzie trawnik a po bokach będą rabaty wraz z wielosezonowymi roślinami ozdobnymi. I tak to wygląda.



Zdjęcia robione rok po założeniu ogrodu. Połowę posesji ogradza żywopłot z berberysu, który poza okresem kwitnienia najładniej wygląda tydzień do dwóch po cięciu. Po cięciu odsłaniają się zielone liście i około dwóch do trzech tygodni potrzebują na przebarwienie na kolor bordowy. Dlatego przy częściowym przebarwieniu wygląda bardzo ciekawie.



Odcięcie trawnika od rabat zrobiliśmy za pomocą tzw. suchej opaski z kamienia. Kamień łupany płaski układany na ziemi. Pozwala to na wygodne koszenie trawnika bez używania podkaszarki. Pod kamień zostało wkopane 15 centymetrowe obrzeże plastikowe, żeby trawnik nie przerastał korzeniami w rabaty. Przy układaniu takiego kamienia należy pamiętać, aby w przypadku świeżego nasypu ziemi dobrze zagęścić ziemię, gdyż kamień się zapadnie. W tym przypadku, pomimo starannego zagęszczania i tak opaska się zapadła, a to dzięki kretom i nornicom, których tu nie brakowało. Otóż nornica nie mogąc przejść z rabaty do trawnika, (ponieważ trzymało ją obrzeże plastikowe) zasuwała wzdłuż obrzeża, kopiąc piękny dołek pod kamieniami. Później spadło trochę deszczu i opaska się zapadła. Dlatego w takim przypadku, lepszym rozwiązaniem jest spojenie kamieni od spodu zaprawą cementową. Jest to nieco droższe rozwiązanie ale eliminuje takie niespodzianki. Robiąc taką suchą opaskę należy też pamiętać, że kamienie spoją się z ziemią i trawnikiem dopiero po kilku miesiącach a i tak zawsze będą się trochę ruszać, jeśli będziemy po nich chodzić. W przypadku zaprawy cementowej, pełną wytrzymałość mamy po kilku dniach.



A tak to wygląda z bliska


W ogrodzie rosły trzy drzewa pod, którymi ciężko było utrzymać ładny trawnik, więc postanowiliśmy je w ten sposób zagospodarować.


Murek ogrodowy na zaprawie cementowej i w środku wrzosowisko.


A tak z bliska.


A tak wygląda z drugiej strony. Przy takim rozwiązaniu trzeba pamiętać o częstym podlewaniu, ponieważ takie skupisko korzeni drzew jest w stanie wyciągnąć każdą kroplę wody z ziemi kosztem innych roślin.

A tak zamaskowaliśmy włazy do szamba.


Poniżej chyba najciekawsze zakątki w tym ogrodzie.





9 komentarzy:

  1. Mi zawsze podobały się naturalne rozdzielenia rabat i trawnika. Mam u siebie obrzeża ogrodowe z geoborder i bardzo dobrze się spisują, ja jestem zadowolona. Rozgraniczenie wygląda bardzo naturalnie, obrzeży nie widać w ogóle także prezentuje się bardzo ładnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Akurat jeśli chodzi o ogrody to moim zdaniem są one ładne, ale mnie najbardziej interesuje samo rolnictwo. Już nawet czytałam co nieco na temat cyfrowego rolnictwa https://kalendarzrolnikow.pl/7868/rolnictwo-cyfrowe-szansa-na-wzrost-efektywnosci-w-rolnictwie i muszę przyznać, że faktycznie może to zwiększyć efektywność.

    OdpowiedzUsuń
  5. w tym roku na jesień przeorganizowaliśmy zupełnie ogród, miałem dużo krzewów do wycięcia. kupiłem nową siekierę w cellfascie. fajnie się sprawdziła, myślę że posłuży mi na lata

    OdpowiedzUsuń
  6. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  7. Faktycznie jest to bardzo fajna sprawa jeśli posiadamy swój ogród i na pewno należy poświęcić trochę czasu i pracy aby o niego zadbać. Ja jestem zdania, że bardzo fajnie na stronie https://ogrod-krakow.pl/ podają ciekawe projekty ogrodów i ja z miłą chęcią właśnie tam zaglądam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Efekt końcowy bardzo mi się podoba. Ogród wygląda nowocześniej. https://cordataogrody.pl/

    OdpowiedzUsuń
  9. Zainwestuj w efektywność i rozwój gospodarstwa! Nasze nowoczesne maszyny rolnicze zapewnią Ci wydajność, oszczędność czasu i doskonałe rezultaty. Podnieś jakość uprawy – inwestuj w przyszłość już dziś! https://agronova.net.pl/

    OdpowiedzUsuń